Zapraszamy do Galerii Głównej Instytutu Dizajnu na wysatwę KAROL ŚLIWKA POLSKIE PROJEKTY POLSCY PROJEKTANCI. To druga odsłona wystawy. W ubiegłym roku prezentowana była w Muzeum Miasta Gdyni.

Ekspozycja w Muzeum Miasta Gdyni odniosła sukces frekwencyjny. Podczas jej trwania zwiedziło ją ponad 14 tys osób tj. ok 110 osób na dzień. Wystawa została uznana przez STGU za Projekt Roku w Polskim Konkursie Graficznym. Jest również hołdem złożonym zmarłemu niedawno artyście.
KAROL ŚLIWKA POLSKIE PROJEKTY POLSCY PROJEKTANCI to piąta wystawa z cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, Muzeum Miasta Gdyni. W wyjątkowy sposób prezentuje dorobek Karola Śliwki (1932 - 2018), wybitnego grafika, autora ponad 400 znaków graficznych, które przez ostatnie 60 lat współtworzyły codzienność Polaków, kształtując ikonosferę przestrzeni publicznej. Jest to największa do tej pory wystawa monograficzna poświęcona temu twórcy, obejmująca projekty, szkice, notatki, fotografie, obrazy i obiekty z prywatnego, nieudostępnianego do tej pory archiwum Karola Śliwki, uzupełnione o prace z instytucji i muzeów z całego kraju oraz przedmioty z kolekcji prywatnych.
Karol Śliwka był bardzo wszechstronnym twórcą. Jego dorobek obejmuje projekty opakowań, okładek książek i płyt, znaczków oraz plakatów. Szczególne miejsce w jego karierze zajmują jednak znaki graficzne, stworzone m.in. dla Instytutu Matki i Dziecka, Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, Biblioteki Narodowej, firmy Adamed czy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Niektóre z nich są dziś uznawane za kultowe – nie ma chyba w Polsce osoby, która nie kojarzyłaby charakterystycznej, typograficznej skarbonki PKO Banku Polskiego.
Choć wiele projektów Karola Śliwki po dziś dzień funkcjonuje w przestrzeni publicznej i w świadomości kolejnych pokoleń, to on sam jako autor wielokrotnie pozostaje anonimowy. Na wystawie oddaliśmy więc głos Karolowi Śliwce: cytaty wybrane z rozmów z twórcą prowadzą nas przez kolejne etapy życia i twórczości mistrza. Pełne humoru i nostalgii historie barwnie opowiedziane przez Karola Śliwkę, pozwolą spojrzeć na pracę projektanta grafiki „od kuchni” oraz przybliżą realia kolejnych etapów jego twórczości, począwszy od PRL, przez okres transformacji ustrojowej aż do czasów współczesnych. Rozłożyliśmy na czynniki pierwsze najbardziej charakterystyczne znaki Śliwki, analizując ich poszczególne elementy i opowiadając stojące za nimi historie i anegdoty. Zastanawiamy się co sprawia, że znak jest dobry, oraz jakie elementy czynią go rozpoznawalnym. Na przykładzie autentycznych obiektów z pracowni projektanta pokazujemy tradycyjny warsztat grafika: narzędzia, materiały i techniki, które dziś, w epoce wszechobecnej technologii, odchodzą w zapomnienie. Zastanawiamy się, co inspiruje grafika, którego prace współkształtowały codzienność kilku pokoleń, oraz czy jego pracę należy postrzegać w kategoriach rzemiosła, czy może raczej sztuki. Wreszcie, analizując twórczość doświadczonego projektanta „z zasadami”, pytamy o wartości, jakie może nieść ze sobą projektowanie graficzne.

-------

CZAS TRWANIA WYSTAWY: 22.02.2019 – 19.05.2019
WERNISAŻ: 22.02.2019, godz. 18:00

MIEJSCE: Instytut Dizajnu, ul. Zamkowa 3, Kielce

KURATORZY: Patryk Hardziej, Agata Abramowicz, Agnieszka Drączkowska
ARCHITEKT WYSTAWY: Dominika Janicka/ AD 2012 studio

PARTNER STRATEGICZNY WYSTAWY: PKO Bank Polski
PARTNER WYSTAWY: Muzeum Poczty Polskiej i Telekomunikacji we Wrocławiu, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Biblioteka Narodowa, DS Smith, Wedel, Hardziej Studio, Design of PRL
PATRONI MEDIALNI: GRAFMAG, Label Magazine, ELLE Decoration, STGU – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Radio Kielce

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



 

 

Logo Instytutu Dizajnu w Kielcach Wzgórze Zamkowe Kielce Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej w Kielcach

 

 
 
 
 

projekt i wykonanie: Dariusz Ścisło

© 2019 Wzgórze Zamkowe w Kielcach

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce,