W przestrzeni Instytutu Dizajnu oglądać można projekt Retrospekcje przygotowany przez markę Wood & Paper. To kolejna odsłona wystawy, która swoją premierę miała na Festiwalu Dizajnu w Łodzi w 2016 r., a później prezentowana była podczas świątecznej edycji Targów Rzeczy Ładnych w Warszawie w grudniu 2016 r. oraz na Festiwalu Gdynia Design Days w lipcu 2017r.

Wystawa „Retrospekcje” tropi motywy związane ze wzornictwem lat 50. i 60. we współczesnych polskich projektach sztuki użytkowej. Zgromadzone eksponaty dowodzą, jak sprawnie rodzimi projektanci potrafią łączyć elementy dawnego wzornictwa z klimatem nowoczesności.

Moda na retro w świecie designu trwa i właśnie wchodzi w kolejny etap swojej ewolucji. To moment, w którym lekcja estetyki lat 50. i 60. została odrobiona na tyle rzetelnie, że przestano podchodzić do niej z czcią. Dziś uwielbienie zostało zastąpione analitycznym myśleniem.

Z korzyścią dla swoich projektów, designerzy przeprowadzają „retrospekcje”, czerpiąc z przeszłości głównie podejście do sposobu pracy i konstruowania obiektów. To, że ich poszukiwania nieraz prowadzą do „retro” efektów wizualnych jest wyłącznie korzystnym zbiegiem okoliczności i potwierdza tezę, że piękno wypływa z funkcji.

Na wystawie Retrospekcje zgromadzono obiekty sztuki użytkowej stworzone przez polskich projektantów: mebli, lamp, grafik, wyrobów szklanych i ceramicznych, tkanin oraz innych dodatków. Prawie wszystkie przedmioty są realizacjami komercyjnymi, ale wytwarzanymi metodą rzemieślniczą, produkowanymi „na bieżąco”, a nie masowo. Chodziło o pokazanie rzeczy funkcjonalnych, trwałych, eleganckich, a co najważniejsze - osiągalnych cenowo dla przeciętnego konsumenta.

Koncepcja Retrospekcji oparta jest na oryginalnym rozwiązaniu scenograficznym: przestrzeń ekspozycji zaaranżowano tak, aby imitowała prawdziwe wnętrze mieszkalne. Rozpoczynając pracę nad koncepcją wystawy miałam w głowie myśl, że nie chcę mówić o projektach z pierw-szych stron gazet i modnych portali – podkreśla Magda Jasińska - Chciałam pokazać szerszej publiczności, że jest wielu polskich projektantów i firm, które w świadomy i oryginalny sposób czerpią ze złotego okresu polskiego wzornictwa. – dodaje.

Autor: Magdalena Jasińska projektant marki Wood&Paper
Kurator: Anna Diduch redaktor naczelna priv. magazine
Organizator: Agata Kondracka właściciel marki Wood&Paper


Ekspozycja w przestrzeni ID będzie czynna do 28 stycznia 2018 r.



 
 
 
 
 

projekt i wykonanie: Dariusz Ścisło

 

© 2017 Wzgórze Zamkowe w Kielcach